måndag 11 mars 2019

Språkförbistring 11 mars 2019

Det var länge sedan jag bloggade och det beror inte på jag inte vill utan att dagarna bara försvinner i det här fantastiska vädret vi haft. Vi har nu varit här i drygt sex veckor och har det ruskigt bra.

Mycket restaurang blir det och vi träffar så mycket folk, både nya och gamla vänner från flera år tillbaka. 

Vi cyklar och går mycket och tre golfrundor har det blivit och mer blir det.

Måste få berätta om språkförbistring som händer tätt som ofta här nere. Det beror ju inte på Spanjorena, utan på alla andra som inte klara språket.

Spaning 1:

Varje gång du har avslutat din tallrik och lagt besticken åt sidan, kommer servitören och frågar: "Are you finish?"

No, I'am from Sweden.  (Liten Göteborgare men sann)

Spaning 2:

Vi tog bussen från San Pedro de Alcántara till Marbella, ca 10 km och när jag löser biljett säger jag på "klockren" Spanska: "dos pensionistas al centro de Barcelona". Denna mening sitter kvar i mitt huvud från den tiden jag läste spanska i gymnasiet. Meningen var: Var ligger kyrkan? Den ligger i centrum av Barcelona. Så jag tyckte det lät snyggt.

Chauffören tittade mycket konstig på mig och sa på spanska (vilket jag förstod) att bussen vänder vid sjukhuset i Los Monteros och där släpper jag av dig så får du fixa din egen transport till Barcelona. Ca 800km) Stort skratt!

Spaning 3:

I går eftermiddag var vi uppe på en bar i San Pedro de Alcantara där dom spelade live flamenca musik mycket högt. Vi hamnade vid ett bord bredvid tre finnar. 
Jag hälsade artigt, likaså Tina och Marleen (vår vän från Kanada), fungerade bra trots en oerhörd ljudvolym.

Sen började problemen när finnen sträcker fram handen till vår vän Dennis. "Swedish, English, Finish, Danish? Dennis hör inte dessa frågor utan svarar "Dennis". Ah Denmark, säger finnen. No säger Dennis, Canada.

Finnen svarar, "so you moved from Denmak to Canada". No says Dennis, my name is Dennis.






Här är han vår vän från Canada som heter Dennis.


1 kommentar:

goan1217@gmail.com sa...

Livets glada dagar men 3 golfrundor på 6 veckor! Man förkovrar ej sin golf med spel varannan vecka. Två ggr i veckan måste man spela!

Bloggarkiv