torsdag 19 mars 2015

Onsdagen och torsdagen den 18/19mars 2015

Så lämnade vi La Duquesa och solkusten efter två underbara månader. 330 mil hem och vi valde att göra det med en turistresa som motto.

Malaga, Nerja, Almeria, sydöstspetsen på Spanien (Punta Baja) och slutligen Murcia första dagen. Inte så långt men vi tittade mycket. Mest imponerande var väl grönsaksodlingarna efter Almeria i platstält , mil efter mil. Tomater, paprikor, squash, meloner etc helt otroligt och imponerande.

Väl i Murcia blev det lite cirkus. Försökte parkera bilen i världens minsta garage. Var varnad av receptionisten på hotellet som sa att det var trångt, men trodde det skulle gå då jag ofta känner mig som Christer Glenning från Trafikmagasinet. Sagt och gjort, och det hade kanske gått bra om det inte hade varit för cyklarna bak. Inte en chans att parkera. Smög fram och tillbaka men till sist gav jag upp! Men sen skulle jag ju ut också, och efter tagit av mig tröjan efter alla svettattacker, lyckades jag krångla mig ut. Jag får väl erkänna att jag får gå till cykelhandlaren i Väla och rikta fälgen på mitt bakhjul på cykel, men annars inga skador.  Nytt P-garage en bit bort, gingrogg och en trevlig lättmiddag på hotellet och sen god natt.

Den 19e mars och cirkusen fortsätter. Efter frukost går jag till garaget (ca 8 min bort) för att hämta bilen. Jag stoppar in min biljett i betalningsautomaten och trycker på knappar som dom ber mig på Spanska. Jag gör som dom säger, tror jag, men 72 € för en natt!!!!! för i helvete men jag betalar för vi vill ju iväg. När jag sticker in min biljett vid utgången säger dom, "ogiltig biljett". Jag tar den som jag fick när jag körde in igår och så vill dom ha ytterligare € 26, och då blev jag lätt uppretad (understatement). Jag går bort till vakten som naturligtvis inte är där, men trycker på knappen till högtalaren. Sen följer en underbar diskussion på taskig Engelska och min Spanska är ju ännu sämre. Jag hade betalt för tio parkeringar som dom hade som kampanj och kom först upp på dispalyen

Efter ca 50 minuters tjafs, (Tina ringde två gånger och efterlyste mig) släppte dom ut mig efter jag använde min störst charm och bästa försäljningsknep). Kostade €72 men slapp dom sista €26.

Surt så in i helvete.

Nu är vi norr om Valencia, lugna och fina på ett mysigt hotell och vi har kört igenom klassiska orter som Torrevieja, Alicante och Benidorm.

Stay tuned med Lerbersche.
 Grönsaksodligarna i plasttält.
 Mer grönsaksodlingar i plasttält.

 Ännu mer grönsaksodlingar i plasttält.
 Punta Baja.


 Inte så bra väder i dag på strandpromenaden i Torrevieja.

Museum för Volvo Ocean Race. Här gick ju starten i Alicante.
Benidorm.
r

 Benidorm, mysig turistort eller?

I Benidorm finns Spaniens högsta bostadhus, alldeles nybyggt. 47 våningar men är helt övergivet. Byggstaket runt byggnaden är stängda,  krossade rutor på bottenvåningen och inte en hyresgäst. Min svåger som Googlat rapporterar att huset är nu till salu för 90 miljoner €. Slå till, tragiskt.


Inga kommentarer:

Bloggarkiv