onsdag 10 februari 2016

Onsdag 10 februari 2016

Fågelspaning

Vädret har svängt lite och det har börjat blåsa. Temperaturen är fortfarande mycket behaglig, just nu 17 grader på balkongen.

Ni som väntar på en golfblogg får tyvärr vänta lite till tills vinden lagt sig. Som ni vet, är golf tillräckligt svårt utan en besvärande vind. Nu toppar jag ju mest mina slag, så kallade myrkn....., men ändå.

På våra cykelturer har vi plockat upp några spännande fåglar. Jag har kollat med KOF, (Kullabygdens ornitologiska förening) där vi är medlemmar, så jag inte ljuger om arterna.




 En Roskarl, kommer till Sverige i april och tillbringar juni i Arktis.

 Har sett den nedanför oss i Lerberget. Flyttar tidigt söderut.
Ny fågel för mig, Sandlöpare.


En Halsbandsparakit. En förrymd eller utsläppt papegojfågel från tropiska Afrika och Asien, som numera har etablerat sig i Medelhavsområdet.

(Fick beröm av ordföranden i KOF för en fin bild). Tackar.


Den här var med i en tidigare blogg där den satt i en palm bredvid strandrestaurangen där vi satt. Det är så tråkigt som en ung gråsparv.

2 kommentarer:

christina.svard@gmail.com sa...

Kul med Er info, kollar varje dag....
Fina bilder.

Lerbergsche sa...

Tack Christina,

kommentarer gör bloggandet dubbelt kul.

Bloggarkiv